کد مطلب:277124 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:136

شیخ عبدالرحمان صوفی
یكی از بزرگان مشایخ صوفیّه، در «مرآت الاسرار» راجع به حضرت مهدی (علیه السلام) چنین می نویسد:

«ذكر آن آفتاب دین و دولت، آن هادی جمیع ملّت و دولت، آن قائم مقام پاك احمدی، امام بر حقّ، ابوالقاسم محمّد بن الحسن رضی اللّه عنه.

وی امام دوازدهم است از ائمّه اهل بیت. مادرش اُمّ ولد بود، نرجس نام داشت. ولادتش شب جمعه، پانزدهم ماه شعبان سنه خمس و خمسین و مأتین (255)... در سرّ من رأی ـ سامرا ـ واقع شد.

و امام دوازدهم در كنیت و نام حضرت رسالت پناهی موافقت دارد، و القاب شریفش، مهدی، حجّت، قائم، منتظر، صاحب الزمان، و خاتم اثنا عشر است.

و صاحب الزمان در وقت وفات پدرش امام حسن عسكری (علیه السلام) پنج ساله بود كه بر مسند امامت نشست چنانچه حقّ تعالی یحیی بن زكریّا (علیه السلام) را در حال طفولیّت حكمت كرامت فرمود و عیسی بن مریم (علیه السلام) را در وقت صبا (هنگام كودكی) به مرتبه بلند رسانید، و همچنین او را در صِغَر سن، امام گردانید.

سپس می گوید: و خوارق عادات او نه چندان است كه در این مختصر گنجایش شود... و حضرت شیخ محی الدین عربی در كتاب «فتوحات» و حضرت مولانا عبدالرحمان جامی در كتاب «شواهد النبوّة» تمام احوالات و كمالات و حقیقت ولادت و غیبت امام محمّد بن الحسن العسكری (علیه السلام) را مفصّلاً و به وجه احسن از ائمّه اهل بیت عترت و ارباب سیرت روایت كرده اند.

و حضرت شیخ سعد الدین حموی درباره امام مهدی (علیه السلام) یك كتاب تصنیف و دیگر چیزهای بسیار با او همراه نموده است كه دیگر هیچ آفریده ای را در آن اقوال و تصرّفات ممكن نیست، و در آن كتاب آورده است كه چون مهدی (علیه السلام) ظاهر شود ولایت مطلقه آشكار گردد و ظلم و ستم برچیده شود و اختلاف مذاهب از بین برود، چنان كه اوصاف



[ صفحه 152]



حمیده او در احادیث نبوی وارد شده است كه مهدی (علیه السلام) در آخر زمان آشكار گردد و تمام ربع مسكون در روی زمین را از ظلم و جور پاك سازد و یك مذهب پدید آید». [1] .


[1] كشف الاستار، ص 49 و در چاپ ديگر، ص 81 ـ 83؛ و المهدي الموعود المنتظر، ج 1، ص 205.